МЕТОД НА ПЪЛНИТЕ
РАЗХОДИ
МЕТОДА НА ПЪЛНИТЕ РАЗХОДИ Е
РАЗХОДНО-КАЛКУЛАТИВЕН МЕТОД. СЪЩНОСТТА МУ СЕ ИЗРАЗЯВА В ОБРАЗУВАНЕТО НА ОФЕРТНИ
ЦЕНИ НА ДАДЕН ВИД ИЗДЕЛИЕ ПО НАКОИ ОТ СЛЕДНИТЕ НАЧИНИ
1. ЧРЕЗ
СУМИРАНЕ НА ПЪЛНАТА СЕБЕСТОЙНОСТ НА ЕДИНИЦА ОТ ТОВА ИЗДЕЛИЕ И ОПРЕДЕЛЕНА
ПЕЧАЛБА, ФОРМИРАНА ПО ЕДИН ОТ СЛЕДНИТЕ НАЧИН:
-
ПЕЧАЛБА НЕОБХОДИМА
ЗА ВЪЗВРЪЩАНЕ НА ВЛОЖЕНИЯ КАПИТАЛ, ЗАПЛАЩАНЕ НА ДАНЪЦИ, ЗАСТРАХОВКИ,
ВЪЗНАГРАЖДЕНИЯ, ДИВИДЕНТИ И ДР., КАТО СЕ ДЪРЖИ СМЕТКА ЗА ВЕЛИЧИНАТА Й СЛЕД
ПРИСПАДАНЕ НА ПЛАЩАНИЯТА ОТ НЕЯ
-
ПЕЧАЛБА НЕОБХОДИМА
ЗА РАЗШИРЯВАНЕ НА ПРОИЗВОДСТВОТО И НЕГОВОТО ОБНОВЯВАНЕ, КАКТО И ЗА ПРОВЕЖДАНЕ
НА СОЦИАЛНИ МЕРОПРИЯТИЯ
-
ПЕЧАЛБА ДОСТИГНАТА
КАТО ЦЯЛО ОТ ФИРМАТА ПРЕЗ ОТЧЕТНИЯ ПЕРИОД ИЛИ ОТ ВЕЧЕ ПРОДАВАНИ СТАРИ И
АНАЛОГИЧНИ ИЗДЕЛИЯ
-
ПЕЧАЛБА КАТО
НОРМАТИВ ОПРЕДЕЛЕН ОТ ДЪРЖАВАТА ЗА КОНТРОЛИРАНИТЕ ЦЕНИ ИЛИ ЗА МОНОПОЛИСТИТЕ
-
КАТО ПРИЛАГАНА ОТ
КОНКУРЕНТИТЕ
-
КАТО ДОСТИГНАТА
СРЕДНООТРАСЛОВА
- КАТО РЕЗУЛТАТИВНА, ОПРЕДЕЛЕНА ОТ НИВОТО НА ПАЗАРНИТЕ ЦЕНИ
определена печалба
Цн=Спи+Пн
пълна
себестойност
2. ЧРЕЗ СУМИРАНЕ НА ПЪЛНИТЕ РАЗХОДИ НА ФИРМАТА И ПРИБАВЯНЕ КЪМ ТЯХ НА ОЧАКВАНАТА НОРМАТИВНО ДОСТИГНАТА ИЛИ ПРИЛАГАНА ОТ КОНКУРЕНТИТЕ И ДРУГИ ПЕЧАЛБА И РАЗДЕЛЯНЕ НА ПОЛУЧЕНАТА СУМА НА КОЛИЧЕСТВОТО ПРОИЗВЕДЕНИ ИЗДЕЛИЯ
пълни разходи
Цн= Рпф+Пф очаквана печалба
Кн количество произведени стоки
В ПЪРВИЯ СЛУЧАЙ ВАЖНИ СЕ ЯВЯВАТ ВЪПРОСИТЕ НА ПРАВИЛНОТО
ОПРЕДЕЛЯНЕ НА СЕБЕСТОЙНОСТТТА НА ЕДИНИЦА ПРОДУКЦИЯ И БАЗАТА ЗА РАЗПРЕДЕЛЯНЕ НА
ПРЕКИТЕ И КОСВЕНИ РАЗХОДИ. ВЪВ ВТОРИЯ ТАКИВА ВЪПРОСИ НЕ ВЪЗНИКВАТ ЗАЩОТО ТОЙ Е
ВЪЗМОЖЕН И СЕ ПРИЛАГА НАЙ-ВЕЧЕ ПРИ НАЛИЧИЕТО НА ЕДИНСТВЕН ПРОИЗВОДИТЕЛ, КОЙТО
НЯМА КОНКУРЕНТИ, ПРИ ПРОИЗВОДСТВОТО НА ЕДИН ИЛИ НАЙ-МНОГО ДВА-ТРИ ВИДА ИЗДЕЛИЯ
СЪС СХОДНА ТЕХНОЛОГИЯ НА ПРОИЗВОДСТВО И С ОПРЕДЕЛЕНА РАЗЛИКА В ТЕХНИКО-ИКОНОМИЧЕСКИТЕ
ПОКАЗАТЕЛИ. СТАВА ВЪПРОС ЗА СТАНДАРТНА, АНАЛОГИЧНА ИЛИ СЛАБО ДИФИРЕНЦИРАНА
ПРОДУКЦИЯ. ПОЛЗВА СЕ И ПРИ ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ЦЕНИ НА ТЪРГОВЕ. ВТОРИЯ ВАРИАНТ СЕ
ПРИЛАГА ШИРОКО В СТРАНИ С РАЗВИТА ПАЗАРНА ИКОНОМИКА И ОСОБЕНО В ТЪРГОВИЯТА,
ПРЕРАБОТВАЩАТА ПРОМИШЛЕНОСТ, СЕЛСКОТО СТОПАНСТВО И ДОБИВАЩАТА ПРОМИШЛЕНОСТ. ПРИ
ТОЗИ МЕТОД ИМА НЯКОИ ГОЛЕМИ НЕДОСТАТЪЦИ
-
ПОЛУЧАВА СЕ ЗАТВОРЕН КРЪГ – ЦЕНИТЕ ЗАВИСЯТ ОТ РАЗХОДИТЕ, А РАЗХОДИТЕ ОТ
ЦЕНИТЕ.ТОВА ВОДИ ДО ИНФЛАЦИОННО НАРАСТВАНЕ НА ЦЕНИТЕ, ЗАЩОТО ВСЕКИ ПРЕДЕН
ПРОИЗВОДИТЕЛ СЕ СТРЕМИ ДА ПРЕХВЪРЛИ ВИСОКИТЕ СИ РАЗХОДИ НА СЛЕДВАЩИЯ ПРОИЗВОДИТЕЛ
ИЛИ НА КРАЙНИЯ ПОТРЕБИТЕЛ
-
ВЪРХУ СТОКАТА СЕ ОТНАСЯТ РАЗХОДИ КОИТО СА РАЗХОДИТЕ ЗА ФИРМАТА КАТО ЦЯЛО
-
ТОЗИ МЕТОД НЕ СТИМУЛИРА НАМАЛЯВАНЕТО НА РАЗХОДИТЕ, ВЪВЕЖДАНЕ НА НОВОВЪВЕДЕНИЯ И
ИКОНОМИИ НА РЕСУРСИ
-
НЕ ОТЧИТА УСЛОВИЯТА НА ПАЗАРА , КОЕТО ПРИ КОНКУРЕНТЕН ПАЗАР ВОДИ ДО РЕАЛИЗАЦИЯ
САМО НА ЧАСТ ОТ ПРОДУКЦИЯТА ПО ТАЗИ ЦЕНА, КОЕТО НАМАЛЯВА ПРИХОДА И МОЖЕ ДА НЕ
ДОВЕДЕ ДО ОЧАКВАНАТА ПЕЧАЛБА
-
ПРИ НЕГО НЕ СЕ ОТЧИТА ЧЕ ЧАСТ ОТ РАЗХОДИТЕ ЗАВИСЯТ ОТ ФАКТОРА ВРЕМЕ, А НЕ ОТ
ОБЕМА НА ПРОИЗВОДСТВО, КОЕТО ЗНАЧИ ЧЕ ТЯХНАТА ИКОНОМИЯ ПРИ УВЕЛИЧАВАНЕ НА ОБЕМА
НА ПРОИЗВОДСТВО И ПРОДАЖБИ СЕ ПРЕВРЪЩА В ЧИСТА ПЕЧАЛБА.
Коментари