1. Попълнете таблицата, като подредите в хронологическа последователност пет събития, свързани с възрожденската българска история от 1762 до 1878г.:
Събитие |
Година |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. На основата на идеите, отразени в цитираните текстове, разпознайте техните автори:
Идея |
Личност |
“Ще имаме едно знаме, на което ще пише: «Свята и чиста република.» Време е с един труд да спечелим онова, което търсили са и търсят братя[та] французи, т. е. млада Франция, млада Русия и пр. Колко скъпо и с какви загуби?. . . Брат брата да убие - сега е време да преварим това зло!. . .” |
|
“На Балканския полуостров живеят българи, сърби,гърци, румънци и арнаути. С тия народи трябва да основем федерация на основата на свободните принципи. Нека оставим всеки да си има свои училища, свое вътрешно самоуправление, свое вътрешно развитие, а всички да имаме само едно политическо отечество, което трябва да защищаваме с общи усилия.” |
|
3. Идентифицирайте предложения откъс от документ по определените показатели:
"Братя! Вчера пристигна в село Неджеб ага, из Пловдив, който поиска да затвори няколко души заедно с мене. Като бях известен за вашето решение, станало в Оборищкото събрание, повиках няколко души юнаци и след като се въоръжихме, отправихме се към конака, който нападнахме и убихме мюдюра, с няколко заптии... Сега, когато ви пиша това писмо, знамето се развява пред конака, пушките гърмят, придружени от ека на черковните камбани, и юнаците се целуват един други по улиците!... Ако вие,братя, сте биле истински патриоти и апостоли на свободата, то последвайте нашия пример...”
Вид на документа |
|
Време на създаване |
|
Събитие, което отразява |
|
4. Обяснете съдържанието на следните понятия и ги илюстрирайте с примери от българската история:
понятие |
дефиниция |
пример |
Взаимноучителна метода
|
|
|
Елинобългарско училище
|
|
|
Килийно училище
|
|
|
Таксидиот
|
|
|
5. Опишете в дясната колона с едно изречение ролята на посочената личност в лявата колона в Българското възраждане:
Иван Богоров
|
|
Емануил Васкидович
|
|
Васил Априлов
|
|
Петър Берон
|
|
Константин Фотинов
|
|
6. Посочете по един емигрантски комитет от “старите” и “младите” и разкажете за дейността им.
....................................................................................................................................
7. Кой е автор на :
“Иванко, убиецът на Асеня” |
|
“Горски пътник” |
|
“Воевода” |
|
“Стани, стани, юнак балкански!” |
|
“Българи от старо време” |
|
“Криворазбраната цивилизация” |
|
8.Сравнете в табличен вид идеологиите на:
Георги Сава Раковски |
|
Васил Левски |
|
9. Съставете цялостен отговор на исторически въпрос по плана:
Как българите успяват да получат църковна независимост през XIX век?
- Кога и къде започва борбата за самостоятелна българска църква?
- Кои са най-важните личности, свързали живота си с това събитие?
- Каква е тяхната дейност?
- Какво представлява Българският Великден?
- Кога официално българската църква е призната за самостоятелна?
- Кога това признание се потвърждава?
Коментари