Да създадем качествен преразказ
НАСОКИ ЗА РАБОТА ВЪРХУ ПРЕРАЗКАЗ НА НЕИЗУЧАВАН ХУДОЖЕСТВЕН
ТЕКСТ С ДИДАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА
1. Основни изисквания за създаване на преразказ.
- Съдържанието на художествения текст се предава вярно, изчерпателно и в съответствие с развитието на действието.
- Не се допуска изграждане на микротекстове с коментарен (интерпретативен) характер и изразяване на лична позиция от страна на преразказващия.
- Употребената в художествения текст пряка реч се преобразува в непряка и/или в полупряка реч.
- Преразказва се в подходящо основно глаголно време и в съответните му спомагателни глаголни времена и наклонения.
- Не се допускат отклонения от лексикалната, граматичната, правописната и пунктуационната норма.
- Спазват се изискванията за графично оформяне на писмения текст - открояване на абзаци, ясна графика на буквите, отделяне на думите, четливо оформяне на редакции и т.н.
2. Специфични особености на преразказ с промяна на гледната точка.
Когато в художествения текст е използвано аз-повествование (глаголните форми са в
първо лице, единствено/множествено число), дидактическата задача може да изисква
преразказване от името на неутрален разказвач. В този случай е необходимо да се
имат предвид следните особености:
- Основното глаголно време е сегашно историческо време, използвано съвместно с други подходящи глаголни времена и/или наклонения.
- Съдържанието на художествения текст се предава вярно и изчерпателно без разместване на последователността на епизодите. Когато дидактическата задача изисква преразказ от името на герой, необходимо е да се имат предвид следните особености:
- Основното глаголно време е минало свършено време, използвано съвместно с други подходящи глаголни времена и/или наклонения.
- Пишещият преценява на кои епизоди от сюжетното развитие героят е свидетел, както и степента на важност на отделните епизоди. В резултат на това моментите с по-голямо значение в развитието на действието се представят чрез подробен преразказ , а други моменти - чрез сбит преразказ
- По преценка на разказващия герой е възможно пренареждане на епизоди, което пренареждане трябва да се подчинява на логиката на художествения текст. За да бъдат спазени представените изисквания, особено важно е да се прочете внимателно условието на дидактическата задача и да се обмисли подходяща стратегия
Коментари