00:00:00

Тест по български език и литература за 12-ти клас

1

В кой ред е допусната правописна грешка?

2

В правописа на коя сложна дума е допусната грешка?

3

В коя от подчертаните думи е допусната правописна грешка?

Произведенията на Славейков, възпяващи националноосвободителните (А) борби, сближават (Б) творчеството му с най -добрите образци на възрожденската (В) ни литература, представени в ботевата (Г) поезия.

4

В кое от изреченията НЕ е допусната правописна грешка?

5

В кое изречение е допусната правописна грешка?

6

В коя от подчертаните думи е допусната граматична грешка?

В два свои пътеписи (А) Щастливеца рисува Искърския пролом (Б), който вижда за пръв път при едно пътуване (В) по ж.п. линията (Г) София - Враца.

7

В кое от изреченията НЕ е допусната граматична грешка?

8

В кое изречение е допусната граматична грешка?

9

В кое от изречение НЕ е допусната пунктуационна грешка?

10

В кое от изреченията е допусната пунктуационна грешка?

11

При коя двойка отношението между думите е различно от отношението между думите в другите двойки?

12

В кой ред всички думи са синоними?

13

Кой от посочените фразеологизми е синоним на словосъчетанието нещо съвсем неочаквано, което е неприятна изненада?

14

Кой от посочените фразеологизми НЕ е синоним на останалите?

15

Коя от посочените творби е елегия?

16

От кое стихотворение са стиховете?

В бъдещето тъмно той гледаше ясно. Той любеше свойто отечество красно. Той беше скиталец и кат дете прост и като отшелник живееше в пост.

17

В коя Ботева творба опозицията “високо – ниско” е пространствен определител?

18

Кое според Ботевата лирика НЕ е сред причините за робската участ на българите?

19

Какво внушение се съдържа в метафората “робска люлка” в стихотворението “Елегия” на Христо Ботев?

20

Кой мотив НЕ присъства в ранната лирика на Иван Вазов?

21

От какво е породено възмущението на Иван Вазов в стихотворението “Елате ни вижте”?

22

Посочете НЕВЯРНОТО твърдение. Романът “Под игото” изобразява как съжителстват......:

23

Кое е характерно за повестта “Чичовци” от Вазов?

24

Какъв похват използва Алеко в “Разни хора, разни идеали” за сатирично изобличение на героите?

25

Историите за Бай Ганьо в “Бай Ганьо” от Алеко Константинов са разказани от:

26

Кои човешки състояния пресъздава описанието на природната картина в миниатюрата “Спи езерото, белостволи буки...”

27

В кое стихотворение от Яворов е използвана огледална композиция?

28

Прочетете текста и изпълнете задачите към него:

За нуждите на управлението, храмовете и търговията възниква и най-удивителното творение на шумерите – писмеността.

Сред творбите на шумерската литература особено се открояват събраните митове и легенди, преразказани като епос. Едно от най-популярните подобни произведения е епосът “Галгамеш”- поема от 3500 реда, основана на истински факти – цар Гимгамеш е бил владетел на град Урук. “Гимгамеш” и други шумерски разкази засягат теми, които по-късно срещаме в Библията и в литературата на древна Гърция. Цар Гимгамеш, както и Омировия Одисей, скита по земята – той е първият от големите пътешественици в световната литература. Друг шумерски мит разказва за герой, който подобно на библейския Ной преживява големия потоп.

Писмени паметници от този период поставят началото и на един по-прозаичен дял от книжнината – наръчниците с практически съвети. Дузина глинени плочки и фрагменти съставят първия в света алманах на земеделеца. “Някога – започва той – един земеделец съветвал сина си така. ” Следват повече от сто реда препоръки, осигуряващи успех в земеделието. Наред с другите предупреждения на начинаещия земеделец се обяснява, че трябва да защитава младите растения, като се моли на Нинкилим – богиня на полските мишки и други вредители.

Авторът на това полезно съчинение почти сигурно не е принадлежал към земеделската прослойка. Повечето нейни представители, а и по-голяма част от населението въобще, били неграмотни. Изучаването на клинописа изисквало дългогодишно усърдно обучение в шумерското училище – едуба – което е и първото в света учебно заведение. Обикновено едубата се намирала непосредствено до храма или двореца на владетеля и подготвяла писари. Учениците плащали такса за обучението си, с която се издържали главният учител, или умия, и другите преподаватели, наричани “големи братя”.

Учениците обикновено произхождат от заможни семейства и доколкото може да се съди по откритите свидетелства, са били предимно от мъжки пол. Те посещавали училището от най-ранно детство до края на юношеството си. Първите им уроци се състоят в това да копират знаци и да наизустяват дълги списъци от сродни думи и фрази. Когато се научели да възпроизвеждата по памет стотици символи, учениците започвали да изучават граматика, да съставят изречения, разкази, а най-накрая търговски договори и практически документи.

Какъв е видът на текста според сферата на общуване?

29

За кого е предназначен текстът?

30

Кое от посочените твърдения е вярно според текста?

31

Кое твърдение НЕ е вярно според текста?

32

В кой ред се съдържат само термини?

33

Как е осъществена връзката между втори и трети абзац на текста?

34

Думата алманах в текста означава:

35

Кое сближава творбите “Две хубави очи” от П. К. Яворов и “Ралица” от Пенчо Славейков?

36

Какви фигури и тропи са използвани в откъса от “Майце си” от Христо Ботев?

Бащино ли съм пропил имане,

тебе ли покрих с дълбоки рани,

та мойта младост, мале, зелена,

съхне и вехне люто язвена?!

Резултати от теста

Верни ( от общо въпроса)
Грешни ( грешни и без отговор)
Време