Прочетете текста и изпълнете задачите към него:
За нуждите на управлението, храмовете и търговията възниква и най-удивителното творение на шумерите – писмеността.
Сред творбите на шумерската литература особено се открояват събраните митове и легенди, преразказани като епос. Едно от най-популярните подобни произведения е епосът “Галгамеш”- поема от 3500 реда, основана на истински факти – цар Гимгамеш е бил владетел на град Урук. “Гимгамеш” и други шумерски разкази засягат теми, които по-късно срещаме в Библията и в литературата на древна Гърция. Цар Гимгамеш, както и Омировия Одисей, скита по земята – той е първият от големите пътешественици в световната литература. Друг шумерски мит разказва за герой, който подобно на библейския Ной преживява големия потоп.
Писмени паметници от този период поставят началото и на един по-прозаичен дял от книжнината – наръчниците с практически съвети. Дузина глинени плочки и фрагменти съставят първия в света алманах на земеделеца. “Някога – започва той – един земеделец съветвал сина си така. ” Следват повече от сто реда препоръки, осигуряващи успех в земеделието. Наред с другите предупреждения на начинаещия земеделец се обяснява, че трябва да защитава младите растения, като се моли на Нинкилим – богиня на полските мишки и други вредители.
Авторът на това полезно съчинение почти сигурно не е принадлежал към земеделската прослойка. Повечето нейни представители, а и по-голяма част от населението въобще, били неграмотни. Изучаването на клинописа изисквало дългогодишно усърдно обучение в шумерското училище – едуба – което е и първото в света учебно заведение. Обикновено едубата се намирала непосредствено до храма или двореца на владетеля и подготвяла писари. Учениците плащали такса за обучението си, с която се издържали главният учител, или умия, и другите преподаватели, наричани “големи братя”.
Учениците обикновено произхождат от заможни семейства и доколкото може да се съди по откритите свидетелства, са били предимно от мъжки пол. Те посещавали училището от най-ранно детство до края на юношеството си. Първите им уроци се състоят в това да копират знаци и да наизустяват дълги списъци от сродни думи и фрази. Когато се научели да възпроизвеждата по памет стотици символи, учениците започвали да изучават граматика, да съставят изречения, разкази, а най-накрая търговски договори и практически документи.
Какъв е видът на текста според сферата на общуване?