Прочетете двата текста и изпълнете задачите към тях (от 23. задача до 31. задача вкл.)
Текст 1
Филмът е визуален разказ, реализиран чрез бързо сменящи се изображения, леко различни едни от
други и прожектирани със скорост 24 в секунда. Тези отделни изображения се наричат кадри.
Зрителят не може да забележи смяната на кадрите, тъй като човешкото око продължава да
възприема всяко изображение в продължение на частица от секундата след изчезването на неговия
източник. Именно бързото показване на кадрите, персистенцията на ретината, фи ефектът и
прожекционните техники предизвикват илюзията за непрекъснато движение. Този ефект се постига
чрез записване на поредица от фотографски снимки, чрез използване на анимация или чрез други
техники за визуални ефекти. Филмите най-често са предназначени за показване по телевизията или
в кината.
В наши дни филмите играят важна роля в културния живот – като произведение на
киноизкуството, като източник на масово забавление и като средство за образование и в отделни
случаи индоктриниране на големи обществени групи. Визуалните и музикални елементи на
филмите са универсално разбираеми, а преводът на текстовото им съдържание чрез дублаж или
субтитри дава възможност за тяхното международно разпространение.
Игралните филми представляват игрални постановки. Те обикновено са с дължина над 60
минути (най-често 90-120 минути, като малък брой филми продължават четири и повече часа, но
обикновено се показват на серии).
Наименованието „филм“ идва от факта, че при появата на първите филми те са записвани и
прожектирани с помощта на съществуващите от по-рано фотографски филми.
Текст 2
Първите озвучени филми са сравнително примитивни и зле направени и отношението на
публиката към тях често е отрицателно. Озвученото кино се превръща в самостоятелно
направление едва през 1932 година, когато техниката позволява самостоятелното записване на звук
и изображение, които се синхронизират впоследствие чрез постсинхронизация. През 30-те
години говорещите филми се превръщат в обичайния формат на киното.
Опасения от навлизането на звука в киното имат и хора свързани с производството на филми.
Някои режисьори смятат, че диалозите може да отклонят вниманието на зрителите от естетиката
на самите образи или че киното ще се превърне в обикновен „филмиран театър“, вместо да
продължи да развива своя собствена естетика. В допълнение към това, тогавашните камери са
много шумни и трябва да бъдат затваряни, заедно с оператора, в звукоизолирани обвивки, за да не
бъде записан шумът от тях, а това силно затруднява движението на камерата. По същите причини
студийните снимки получават голямо предимство пред снимането на открито. Някои утвърдени
кинорежисьори отказват, поне първоначално, да снимат озвучени филми, като по този начин
удължават времето на съвместно съществуване на неми и озвучени филми, но въпреки това
сравнително бързо немите филми практически изчезват.